Viljandi toidutootja Tactical Foodpack sulgeb kevadel alatiseks oma tootmistsehhi Viljandis, kuid jätab turunduse ja müügi Eestisse. Tootmine kolib aga tervikuna Saksamaale Hildenisse, kus ettevõttel on mugavam ja odavam opereerida.
Viis aastat tagasi väljendas ettevõtte asutaja ja omanik Sverre Puustusmaa ajalehes Postimees optimismi, nähes Tactical Foodpacki Viljandimaa suurima tööandjana viie aasta pärast. Kuigi mõni aeg tagasi kavandati hommikusöökide ja snäkkide valmistamise jätkamist Viljandis, osutusid praegused kalkulatsioonid majanduslikult mõttetuteks. Tehase sulgemine Männimäel kevadel tähendab 30 töötaja koondamist.
“Viimased kolm-neli aastat on valitsus teinud sellist poliitikat, et Eestis ei ole võimalik enam tootmisettevõttel tegutseda,” ütles Puustusmaa ajalehele Sakala. Ta märkis, et Eesti põllumehed ei suuda konkureerida teiste Euroopa Liidu riikide põllumajandustootjatega ning riigihangetel eelistatakse sageli teiste riikide tootjaid.
“Olen Eesti patrioot,” kõneles firmaomanik. “Tahaksin Eestisse kunagi tagasi tulla ja siin uuesti tehase püsti panna, aga praegu ei ole lihtsalt võimalik. Viimaste aastate valitsused on teinud kõik selleks, et ettevõtlust Eestist minema peletada.”
COVID-19 pandeemiast tõi ta näite Poolast, kus valitsus sulges hulgiladusid eksportimiseks. Puustusmaa sõnul on sarnane olukord ka riigihangetega, kus “Made in Germany” või “Made in Finland” märgistuseta pakendiga on Saksamaale või Soome müümine peaaegu mõttetu.
Hoolimata suurematest tööjõumaksudest Saksamaal, on Tactical Foodpackile mugavam ja tasuvam tootmist Hildenis käivitada. Samuti mängivad rolli logistiline asukoht ja tooraine hind. Saksamaal kehtib toidu käibemaksule vaid seitse protsenti, samas kui Eestis tõuseb see uuel aastal 20 protsendile.
Tactical Foodpack rajas Saksamaale tehase, kaasates mitmetelt ettevõtjatelt neli miljonit eurot. Toetust osutasid muuhulgas tarkvaraarendusfirma Helmes omanik Jaan Pillesaar ja energiakontserni Utilitas omanik Kristjan Rahu. Ettevõtte eesmärk on saavutada Saksamaal jalad alla saades edaspidi tuntust innovaatilise toidutootjana ning seejärel laieneda Ameerika Ühendriikidesse.