Soome keskkriminaalpolitsei (KRP) jätkab põhjalikke uurimistoiminguid seoses Cooki saartel registreeritud tankeri Eagle S tegevusega, mida kahtlustatakse Estlink 2 elektrikaabli vigastamises jõulupühal. Kaabli kahjustus ulatub kümnetesse kilomeetritesse, ning uurimine keskendub nüüd uuele kahtlustusele – raskendatud elektroonilise side häirimisele.
KRP üldjuht, kriminaalkomissar Sami Paila sõnul on meresügavustes tehtud uuringud andnud selge ülevaate sündmuste käigust.
„Merenpõhjal on selgelt tuvastatav pikk ankruraam, mis algab sellest kohast, kus tanker tõstis üles oma ankruketi. See ulatub mitmekümne kilomeetri kaugusele ja selle pikkus võib isegi läheneda sajale kilomeetrile,” ütles Paila YLE-le.
Uurijad peavad seda jälge praeguse seisuga juhtumi uurimisel keskseks tõendiks, kuna see seostub otseselt Eagle S tankeri liikumise ja kaabli kahjustamisega.
Lisaks raskendatud vandalismile, mida algselt uuriti, on menetlusse lisandunud kahtlustus raskendatud elektroonilise side häirimises. Samuti tegeleb Soome toll esialgse uurimisega, kahtlustades raskendatud kaubandusalast kuritegu.
Halvad ilmastikuolud on viimasel ajal uurimist raskendanud. „Tugev tuul ja merenõud raskendavad allveeuuringute jätkamist,” ütles Paila, rõhutades, et nende edenemine sõltub ilmast.
Eagle S pardal on uurimistööd jätkunud, sealhulgas tehniliste tõendite kogumine ja meeskonnaliikmete ülekuulamised. Tankeri meeskond pärineb Gruusiast ja Indiast, kuid juhtkonna kodakondsust politsei ei avalikusta.
Oluline küsimus uurimises on, kas kaabli vigastus võis olla tahtlik. „Tahtlikkuse võimalus on keskne uurimissuund, kuid sellele saab vastata alles uurimise edenedes,” lisas Paila.
Tankeri tegevus tõmbas tähelepanu pärast seda, kui elektrikaabel Estlink 2 kahjustati. Eesti ja Soome vahelise sideliini kahjustus avastati jõulupäeval. Politsei ja piirivalve võtsid Eagle S tankeri kontrolli alla Soome vetes ning viisid selle Porkkala rannikult Porvoo lähedal asuvasse Kilpilahden sadama sisemisse ankrupaika.
Juhtumi uurimine on alles algusjärgus ning politsei teeb tihedat koostööd teiste ametiasutustega. Seoses juhtumiga hoitakse avalikkust edasistest arengutest kursis.
Lisaks Eagle S tankerile on piirivalve tähelepanu saanud teinegi naftatanker Line, mille liikumine Estlink 2 kaabli lähistel on pannud ametivõimud valvsaks. Helsingin Sanomate teatel on tanker tiirutanud kaabli läheduses juba detsembri keskpaigast ning naasnud hiljuti pärast lühiajalist visiiti Venemaa Ust-Luga sadamasse.
Soome rannavalve kinnitab, et on Line liikumisest teadlik ja on meeskonnaga ühendust võtnud. Väidetavalt ootab tanker luba Venemaa sadamates tankimiseks – olukord, mida jagab veel kümneid teisi laevu. Samas kahtlustatakse, et tankeri ankur ei ole tugeva tuule tõttu piisavalt kinnitatud, mistõttu alus liigub kaabli läheduses.
Line kuulub nn varilaevastikku, mida Venemaa kasutab sanktsioonidest kõrvalehoidmiseks. Guinea-Bissau lipu all sõitev 250-meetrine tanker on Euroopa Liidu mustas nimekirjas ning viib Venemaa ja Türgi vahel naftat. Varilaevastik hõlmab sageli keeruka omanikustruktuuriga aluseid, mille lippe vahetatakse regulaarselt.