Läänemerel on viimastel päevadel toimunud kaks tõsist vahejuhtumit, kus kahjustada said rahvusvahelised sidekaablid. Esmaspäeval teatati, et Soome ja Saksamaa vaheline merekaabel C-Lion1 on katkenud, ja samal päeval purunes Leedut ja Rootsit ühendav kaabel Ojamaa lähistel. Mõlemad juhtumid leidsid aset Rootsi majandusvööndis ning tekitavad rahvusvahelisi kahtlusi sabotaaži osas.
Intsidendid toimusid vähem kui ööpäeva jooksul. Saksamaa kaitseminister Boris Pistorius nimetas juhtunut otsesõnu sabotaažiks, rõhutades vajadust rahvusvahelise koostöö järele, et tagada Euroopa kriitilise taristu kaitse.
Soome ametivõimud kinnitavad, et kaabli purunemiskohas viibis mitu kahtlast laeva, sealhulgas Hiina kaubalaev Yi Peng 3. Marine Trafficu andmetel oli laeva AIS-signaal piirkonnas mitme tunni vältel välja lülitatud. Samuti viitavad andmed sellele, et laev viibis kaabli purunemiskohas täpselt selleks ajaks, kui Cinia hinnangul toimus võimalik sabotaaž. Samalaadsed juhtumid on varemgi esinenud – näiteks eelmisel aastal kahjustas Hongkongis registreeritud kaubalaeva ankur Balticconnectori gaasitoru.
Läänemeri on strateegiliselt oluline piirkond, kus liiguvad nii energiavõrgud kui ka rahvusvahelised sidekaablid, mistõttu mõjutavad sellised vahejuhtumid otseselt piirkonna julgeolekut. Rootsi ja Taani mereväed on asunud jälgima Hiina aluse teekonda, mis liigub nüüd Egiptuse suunas. Taani kaitseväe teatel jälgitakse kahtlasi laevu rutiinselt, kuid juhtumite sagedus ja sarnasus tõstavad esile uued ohud kriitilisele taristule.
Eesti kaitseminister Hanno Pevkur lausus ajakirjandusele, et kahjustuste looduslik põhjus on välistatud ja uurimised on käimas. Kaablipurunemised tõstatavad Läänemere strateegilise julgeoleku küsimused, kus tiheda liiklusega piirkonnas võib iga intsident mõjutada rahvusvahelist andmesidet ja energiavõrke.