Automaksu maksku need, kes selle kehtestavad

Valitsus rakendab vasakpoolset ideoloogiat ja tegeleb üha kõrgema maksustamise ja olemasoleva rikkuse, kui seda rikkuseks saab üldse nimetada, ümberjagamisega. Põhitõde, et ühiskonna rikkust ja heaolu luuakse vaid ettevõtluse läbi, ei maksa enam, ütles erakonna Eesti Rahvuslased ja Konservatiivid esimees Henn Põlluaas oma kõnes Riigikogus 15. juulil.

Suur au on kõneleda esimest korda Riigikogu kõnetoolis uue erakonna Eesti Rahvuslased ja Konservatiivid esimehena.

Eesti oli kunagi majanduse ja ettevõtluskeskkonna korraldamises teistele, eriti postsovetlikele riikidele, eeskujuks. Meil oli õhuke valitsusaparaat, madalad maksud, väikesed laenud ja riiklik regulatsioon soodustas ettevõtlust. Meie majandus, konkurentsivõime ja inimeste heaolu kasvas. Eesti oli edukas riik.

Täna on vastupidi. Ma ei tea, kes otsustas, et me peame kõigest sellest loobuma ja rakendama Ukraina sõja ettekäändel Eesti ettevõtlust ja inimeste heaolu halvendavat majanduspoliitikat. Just nimelt ettekäändel, sest teiste riikide majandust sõda ei pärsi. Meie olukord läheb aga üha hullemaks.

Kes vastutab? Valitsus? Ei! Sama seltskond peab juba uusi koalitsioonikõnelusi. President peaks tõsiselt mõtlema erakorraliste valimiste peale, sest Euroopa majandus ja börsid tõusevad, samuti meie naaberriikides, Eestis aga langeb. Meil on ka Euroopa suurim hinnatõus. Teised riigid langetavad makse, Eesti tõstab. Teised toetavad oma ettevõtlust ja nende riikide ettevõtlus on konkurentsivõimeline, Eesti oma enam mitte. Investorid lahkuvad ja töötus kasvab.

Kõik see on tingitud valitsuse ebakompetentsest energia- ja majanduspoliitikast. Samuti riigi- ja valitsusaparaadi üha suuremast vohamisest ja kasvavatest kuludest mida lapitakse enneolematu ja põhjendamatute maksude tõstmiste ja laenudega selle asemel, et tegeleda kokkuhoiu, ametkondade vähendamise, dubleerivate ja mittevajalike tegevuste, toetuste ja programmide lõpetamise, regulatsioonide vähendamise ja sisuliste kärbetega.

Kokkuhoiukohti on palju. Kõik ebavajalikud kulutused, mis ei toeta majanduse taastumist ega julgeolekut, tuleb ära jätta. Ära tuleb jätta suurepalgalisi soosiv nn. maksuküüru kaotamine – see hoiab aastas kokku viissada miljonit. Maksustada tuleb pankade erakorralised ja enneolematud kasumid – ca kolmsada miljonit aastas. Lõpetada juba neli korda kallinenud ja kahjumlikku Rail Balticasse raha matmine – mitme aastaga enam kui miljard jne. Samuti rohepöörasusle kulutatavad sajad miljonid aastas. Kuid neid asju ei puututa – tõstetakse hoopis makse.

Valitsus rakendab vasakpoolset ideoloogiat ja tegeleb üha kõrgema maksustamise ja olemasoleva rikkuse, kui seda rikkuseks saab üldse nimetada, ümberjagamisega. Põhitõde, et ühiskonna rikkust ja heaolu luuakse vaid ettevõtluse läbi, ei maksa enam.

Vastupidiselt lubadustele vähendati peretoetusi, tõsteti käibemaksu, tulumaksu, maamaksu, pakendimaksu, aktsiise, riigilõive, trahve jne. Uuel aastal tabavad maksutõusud inimesi täie jõuga ja on selge , et see käib enemusele üle jõu. Taoline poliitika viib meid üha sügavamale kuristikku. Kuid see ei ole ikka veel kõik. Maksuralli jätkub.

Täna arutame automaksu, mis viib täiendavalt inimeste taskutest igal aastal sadu miljoneid eurosid. Selle jõustamiseks ei ole mitte ühtegi mõistlikku argumenti. Ka mitte sisulist analüüsi, nagu teistegi maksutõstmiste puhul.

Valitsus ei suuda selgitada, miks automaks just selliseks kujunes, kas tegemist on varamaksu, keskkonnamaksu või lihtsalt riigikassa täitmisega ning millist kasu automaksust võiks tõusta. Ei suudeta selgitada, miks tehakse maks kordades suurem kui näiteks Saksamaal, kus isegi registreerimistasu, mis meile peale pannakse, puudub. Kas Eesti inimesed on tõesti rikkamad ja elatustase kõrgem kui Saksamaal?

Ma pole kindel, kas mul on vähimatki mõtet tuua välja kõiki neid tõsiseid ja veenvaid argumente automaksu äärmiselt negatiivsetest mõjudest meie lastega peredele, maapiirkondades elavatele inimestele jne. Nendest on korduvalt ja palju räägitud ning need on kostnud kaaskõnelejate poolt ka täna. Kõik argumendid on kõlanud kurtidele kõrvadele ja ka kõik riigikogu liikmete tehtud head ja asjalikud muudatusettepanekud on seadusi ja häid tavasid rikkudes tagasi lükatud. Ilmselt juhtub see ka nüüd.

Ainus järeldus on, et koalitsioonierakondi Eesti inimeste toimetulek ei huvita. Huvitab ainult riigikassa täitmine. Kuid võiks meeles pidada, et senised maksutõstmised pole eesmärki täitnud. Põhjus on lihtne – maksutõus vähendab tarbimist, see omakorda tootmist. Laekumised pole kaugeltki sellised kui maksutõusudelt loodetakse ja see lööb juba niigi liivale kirjutatud riigieelarve uppi ning jällegi hakatakse rääkima maksude tõstmise vajadusest või uute kehtestamisest.

Kriisi ajal tuleb alandada makse ja toetada ettevõtlust. Vaid see elavndadab majandust, parandab ettevõtete konkurentsivõimet, tõstab inimeste tööhõivet ja toob meid langusest välja. On arusaamatu, miks valitsus sedavõrd lihtsaid aabitsatõdesid ignoreerib.

Ühiskonnauuringute Instituut viis eelmisel aastal, kui teema tõstatus, läbi küsitluse automaksu kohta. Selgus, et kõik sotsiaalsed grupid peale ühe olid automaksu vastu. Vastu olid ja on vanad ja noored, naised ja mehed, eestlased ja venelased, autoomanikud ja jalamehed, isegi enamik sotse ja eestikahesajalisi. Ainus eristuv grupp, mille enamus pooldas automaksu kehtestamist, olid reformierakondlased ja nende valijad. Täna toetavad automaksu ka Reformierakonna partnerid Eesti 200 ja Sotsiaaldemokraadid. Muidu me seda siin ei arutaks.

Mul on ettepanek! Võite seda vaadata läbi huumoriprisma või ka mitte. Pigem mitte.

Oleme koalitsioonilt kuulnud loosungeid sihitud toetustest, riigi rahanduse kordategemisest, pikast plaanist, personaalsest riigist jne. Väga hea!

Kehtestame automaksu ainult automaksu teotavate ja seda vajalikuks pidavate valitsuserakondade liikmetele ja valijatele. Sellest saaks tõeliselt sihitud ja vajaduspõhine maksumeede, mis on kehtestatud õiglusprintsiipi ja personaalriigi põhimõtteid silmas pidades. Maksavad need, kes maksu toetavad. See oleks innovaatiline, ja uskuge mind – rahvas hindaks seda kõrgelt.

Head kolleegid – põhjendamatu ja inimeste toimetulekut halvendav automaks tuleb ära jätta. Kutsun teid kõiki sellele vastu olema.